De afvalstoffenheffing is een bestemmingsheffing en valt voor de lokale heffingen onder belastingen. De bestemmingsbelasting wordt geheven van een burger die geacht wordt van bepaalde overheidsuitgaven profijt te hebben en wordt alléén daarvoor gebruikt. De afvalstoffenheffing mag maximaal 100% kostendekkend zijn. Bij de afvalstoffenheffing is het belastbare feit het gebruik van een perceel ten aanzien waarvan de gemeente een inzamelplicht heeft voor de huishoudelijke afvalstoffen die in een particuliere huishouding kunnen ontstaan.
Per jaar bestaat de heffing uit twee componenten, het basistarief van het lopende jaar en de gerealiseerde ledigingen van het voorliggende jaar.
In de gemeente Olst-Wijhe wordt omgekeerd ingezameld voor het restafval. Ook het buitengebied van onze gemeente is over op omgekeerd inzamelen. Succesvol afval scheiden levert een toename van herbruikbare grondstoffen zoals GFT en PMD op en een afname van de hoeveelheid restafval. Herbruikbare materialen worden aan huis opgehaald. Het overgebleven restafval wordt weggebracht naar een ondergrondse verzamelcontainer in de buurt.
De tarieven worden gebaseerd op de meest actuele ramingen voor het verzamelen en verwerken van afval. De definitieve tarieven afvalstoffenheffing 2026 worden opgenomen in de verordening afvalstoffenheffing om de heffing mogelijk te maken.
Recht | Geraamde opbrengst in 2026 | ||
|---|---|---|---|
Afvalstoffenheffing basis | € 1.779.848 € 235.958 | ||
Omschrijving | Taakveld | Raming 2026 | |
Kosten taakveld afval | 7.3 | 1.828.578 | |
Kosten taakveld afval (rente) | 7.3 | 3.807 | |
Inkomensregelingen (kwijtschelding) | 6.3 | 55.000 | |
Inkomst taakveld (Nedvang) | 7.3 | -251.000 | |
Netto kosten taakvelden | 1.709.887 | ||
Toe te rekenen kosten: | |||
Overhead | 0.4 | 131.818 | |
BTW*) | 329.000 | ||
Totale kosten | 2.097.203 | ||
Opbrengst heffingen | (2.015.806) | ||
Dekking % | 96,00 | ||
*) De compensabele btw wordt als kostenpost beschouwd en loopt mee in het verhaal van kosten.