Verbonden partijen
Het Regionaal Serviceteam Jeugd IJsselland (RSJ) Het Regionaal Serviceteam Jeugd (RSJ) IJsselland is sinds 2015 een gemeenschappelijke regeling van elf gemeenten in de regio, met taken op het gebied van inkoop, contractmanagement, monitoring en beleidsvoorbereiding in het kader van de Jeugdwet. De afgelopen jaren zijn onder verantwoordelijkheid van het RSJ diverse regionale trajecten uitgevoerd, zoals het inkoopmodel 2023 en de Regioagenda Jeugd. De colleges en gemeenteraden van de 11 deelnemende gemeenten hebben in 2025 besloten de gemeenschappelijke regeling RSJ IJsselland per 1 januari 2026 op te heffen. De taken van het RSJ worden ondergebracht bij de GGD IJsselland.
Wat willen we bereiken?
Met de opheffing van het Regionaal Serviceteam Jeugd (RSJ) IJsselland en de overdracht van taken naar de GGD IJsselland per 1 januari 2026 streven de elf gemeenten naar:
- Versterking uitvoeringskracht en continuïteit van de regionale samenwerking in de jeugdhulp.
- Indicator: alle RSJ taken (inkoop, contractmanagement, monitoring) worden in 2026 zonder onderbreking uitgevoerd door de GGD.
- Herkenbare borging van jeugdtaken binnen de GGD via een structureel portefeuillehoudersoverleg Jeugd.
- Streefwaarde: minimaal 3 bijeenkomsten per jaar met actieve deelname van alle gemeenten.
- Beheersbare en transparante financiële gevolgen van de overgang.
- Streefwaarde: 0% stijging van jeugdhulpkosten door de overdracht; eventuele frictiekosten worden binnen de bestaande kaders opgevangen.
Wat doen wij daarvoor?
In 2026 zetten wij de volgende activiteiten in:
- Inkoop en contractmanagement jeugdhulp
- De GGD voert de gezamenlijke inkoop en het contractbeheer van specialistische jeugdhulp uit, volgens het regionale inkoopmodel.
- Jaarlijkse monitoring van kwaliteit, toegang en financiële effecten wordt uitgevoerd en teruggekoppeld aan gemeenten.
- Bestuurlijke verankering
- Het portefeuillehoudersoverleg Jeugd wordt ingericht en fungeert als bestuurlijke tafel voor regionale besluitvorming.
- Jaarlijkse evaluatie van samenwerking en resultaten aan colleges en raden.
- Beleidsmatige doorontwikkeling
- Koppeling van het jeugddossier aan andere regionale thema’s binnen de GGD, zoals gezondheidsbeleid en preventie.
- Actualisatie van kaders op basis van vastgestelde beleidsdocumenten, waaronder de Regioagenda Jeugd 2023–2026.
Wat mag het kosten?
- De overgang heeft geen gevolgen voor de kosten van jeugdhulp zelf. Deze blijven binnen de bestaande regionale budgetten.
- Eventuele financiële effecten beperken zich tot apparaatskosten voor de integratie van het RSJ
team binnen de GGD.
- De gewijzigde GGD begroting 2026 met de structurele en incidentele effecten wordt separaat voor zienswijze aan de raden voorgelegd.
- Het streven is dat de integratie leidt tot efficiëntere uitvoering zonder kostenstijging, waarbij administratieve lasten worden beperkt.
GGD IJsselland
Onze gemeente maakt deel uit van de GGD IJsselland. Volgens de Wet publieke gezondheid hebben gemeenten de taak een GGD in stand te houden voor de uitvoering van taken op het gebied van de publieke gezondheidszorg. Dit is onder andere gericht op het bevorderen van de algemene volksgezondheid en jeugdgezondheidszorg en het voorkomen van ziekten bij risicogroepen. Een belangrijke rol van de GGD is daarnaast monitoring en signalering.
In de Bestuursagenda Publieke Gezondheid 2023-2027 met de titel 'Gezond Samen Leven' worden de gezamenlijke ambities van de elf gemeenten in de regio IJsselland beschreven om de gezondheid van alle inwoners te beschermen en te bevorderen.
Voor 2026 is de reguliere begroting van de GGD gestegen met € 894.800, wat met name verklaard kan worden door de loon- en prijsindex. Voor de gemeente Olst-Wijhe betekent dit voor 2026 een stijging van de inwonersbijdrage van € 33.000. Dit is opgenomen in de kadernota 2026-2029.
Er dient daarnaast geïnvesteerd te worden in infectieziektebestrijding (IZB) om te kunnen voldoen aan de kerntaken. Dit vraagt om een structurele uitbreiding van de formatie en dus een verhoging van de kosten om deze taken uit te kunnen voeren.
Ten aanzien van meerjarenbegroting hebben de gemeenten de GGD opgeroepen om kritisch te blijven kijken naar hun begroting en ombuigingsmaatregelen. Ten aanzien van de jeugdgezondheidszorg worden scenario's uitgewerkt die naar verwachting leiden tot een structurele bezuiniging van € 400.000 - € 600.000. Deze kunnen naar verwachting in 2028 geheel zijn geëffectueerd.
GGD IJsselland en de RSJ zijn voornemens om de taken van de RSJ over te hevelen naar de GGD. De besturen verwachten hiermee synergievoordelen te behalen, maar de financiële gevolgen van deze overheveling zijn nog niet bekend.
KonnecteD (voorheen Sallcon)
Wij zijn samen met de gemeente Deventer aandeelhouder van KonnecteD. KonnecteD is onder andere verantwoordelijk voor de uitvoering van de taken en verplichtingen die voortkomen uit de Wet sociale werkvoorziening. Daarnaast maken wij gebruik van de kennis en kunde van KonnecteD om de doelstellingen van de Participatiewet te kunnen realiseren.
In 2024 heeft RadarAdvies de rapportage Nieuwe wegen naar werk opgeleverd.
In dit rapport kwam naar voren dat een duidelijke koers ontbrak en werd het beeld geschetst dat het 5 over 12 was voor de toekomst van KonnecteD. Hierop is eind 2024 een interim-directeur gestart met zijn opdracht om uit te werken op welke wijze de werkgelegenheid voor de kwetsbare doelgroepen het beste kan worden gefaciliteerd. Daarnaast heeft de interim-directeur in januari 2025 de dagelijkse leiding van KonnecteD overgenomen.
In mei 2025 heeft de interim-directeur de strategische koers KonnecteD opgeleverd. De koers is nu helder en wordt nu wel breed gedragen in de organisatie. De bouwstenen voor het uitvoeren van de koers zijn helder. De uitwerking voor een goed vervolg moet nog wel concreter om de benodigde transformatie te laten slagen. Daarom is besloten het vervolg van de uitvoering van de opdracht aan te passen. De regie komt nadrukkelijk bij de gemeenten te liggen. De focus moet niet meer liggen op exploitatie en behoud van werksoorten, maar juist op het realiseren van de ontwikkeling van de doelgroepen en zoveel mogelijk plaatsingen op de arbeidsmarkt. Voor de mensen voor wie dit niet mogelijk blijft het vangnet van de werkplaats beschikbaar.
De aanbevelingen vanuit het rapport Nieuwe wegen naar werk (RadarAdvies) vormden het vertrekpunt voor de opdracht van de interim-directeur en ook voor de vervolgopdracht aan de projectgroep. Uitgangspunt is te komen tot een stuurbaar en uitlegbaar strategisch plan.
Op dit moment (van schrijven) wordt gewerkt aan de invulling van de projectmatige aanpak: kwartiermaker (vanuit Gemeente Deventer) met kwalitatieve projectgroep (vanuit gemeenten, KonnecteD en waar nodig externe expertise) en de concrete deelopdrachten (looptijd 1,5 - 2 jaar).
Voor 2026 wordt rekening gehouden met een geraamd totaaltekort van € 474.000. Voor Olst-Wijhe komt dit neer op een bedrag van € 47.000. De verwachting is dat, mocht dit nodig zijn, dit tekort kan worden gedekt binnen de bestaande begrotingspost voor de uitvoering Wsw door een dalend aantal deelnemers in de Wsw en extra toegevoegde middelen vanuit het Rijk. Op basis van het nog op te leveren strategisch plan en de uitwerking daarvan, zal blijken in welke mate er exploitatietekorten vanaf 2027 zijn en welk beroep er op aanvullende gemeentelijke middelen zal zijn. Uw raad wordt langs de gebruikelijk weg steeds geïnformeerd over de voortgang op dit dossier
