Leefomgeving

Wat doen wij daarvoor?

 Openbare ruimte

Het noaberschap bloeit en iedereen kan meedoen 

Meerjareninvesteringsprogramma (MJIP)
In 2025 is het meerjarig Investeringsplan (MJIP) geactualiseerd.  
 
Voor 2026 staan de volgende gemeentelijke projecten gepland:  

  • Start uitvoering reconstructie Broekslag fase 2; 
  • Start uitvoering reconstructie Pluimstraat-Eendrachtstraat te Olst; 
  • Vervolg uitvoering wortelopdruk en groeiplaatsverbetering verhardingen;  
  • Treffen maatregelen voortvloeiend uit Strategisch Plan Verkeersveiligheid 2030 fase 3; 
  • Reconstructie deklagen Boxbergerweg; 
  • Vervanging speeltoestellen en ondergronden. 

Daarnaast staan conform het MJIP een aantal projecten met betrekking tot de provinciale werkzaamheden en het HWBP op de planning waarin de gemeente een financiële bijdrage levert. Dit betreft: 

  • Verbrede kruising Brabantse Wagen; 
  • Aanpassing van de kruising N337 Herxen; 
  • De aanpassing van de fietsverbinding lang de N337 vanaf de Veerweg te Wijhe tot aan Herxen 
  • Het verbeteren van de toegankelijkheid van het infocentrum Duursche Waarden. 

De projecten vanuit het MJIP dragen bij aan een gezonde, veilige en aantrekkelijke openbare ruimte. 
 
Beheer wegen en verhardingen
Het noodzakelijke onderhoud voor 2026 wordt bepaald met behulp van de nota “Beheer wegen 2025-2029. Deze nota is mede aan de hand van de in 2024 uitgevoerde, weg inspectie opgesteld.  
Het onderhoud aan de asfaltwegen wordt uitgevoerd binnen het vier jaren onderhoudscontract 2024-2027.  
Wegen welke aan het einde van hun levensduur zijn of om andere redenen aan vervanging toe zijn, worden opgenomen in het MJIP. Aan deze wegen wordt vanaf het moment dat zij opgenomen worden in het MJIP tot aan het moment van vervanging alleen het hoogstnoodzakelijke onderhoud gepleegd.

Beheer openbare verlichting
Het onderhoud aan de verlichting wordt uitgevoerd binnen het vierjaren onderhoudscontract 2024-2027. Het onderhoud bestaat voornamelijk uit het herstel van schade masten.  
In 2023 is er een versneld vervangingsplan (2023-2027) opgesteld naar aanleiding van noodzaak om energie te besparen. In deze periode vervangen we alle oude lampen door led-lampen en verouderde masten worden vervangen.  
 
Beheer civieltechnische kunstwerken
Het onderhoud aan de kunstwerken wordt uitgevoerd binnen het vierjaren onderhoudscontract 2025-2027. Het onderhoud bestaat voornamelijk uit het herstel van betonschade, schade aan brugleuningen, schilderen van brugleuningen en onderhoud aan houten bruggen.  

Beheer riolering
Activiteiten i.v.m. uitvoering Gemeentelijk Riolerings Plan  

  • In 2026 wordt een start gemaakt met het vervangen van de riolering en de aanleg van een hemelwaterriool als onderdeel van het reconstructieproject Broekslag fase 2;  
  • Eind 2026 wordt tevens een start gemaakt met het vervangen van de riolering en aanleg van een hemelwaterriool in de Pluimstraat en Eendrachtstraat te Olst. 

Beheersactiviteiten riolering  
In 2026 gaat onze nieuwe medewerker waterbeheer aan de slag met de inventarisatie van sloten, duikers, drainage ten behoeve van het opstellen van een beheer- en onderhoudsplan voor deze assets. 
Verder worden in 2026 weer diverse rioolleidingen gereinigd en onderworpen aan een inspectie met behulp van een rijdende videocamera. Aan de hand van de bevindingen van de video-inspectie bepalen we begin 2026 of en welke (kleinschalige) reparaties we in dat jaar gaan uitvoeren. Daarnaast wordt een vervolg gegeven aan de verbeteringen ten behoeve van de drukriolering in het buitengebied. 
 
Rivus  
Binnen het samenwerkingsverband in de afvalwaterketen wordt in 2026 een vervolg gegeven aan de onderzoeken naar: 

  • De mogelijkheden voor een gezamenlijk data- en analyseplatform; 
  • Het opstellen van gezamenlijke beleidskaders voor de omgang met afvalwater buitengebied; 
  • Gezamenlijke aanpak standaardisatie GWSW. 

Mobiliteit en Verkeer(sveiligheid)
In 2026 zetten we het reguliere beheer voort om de verkeersveiligheid in onze gemeente te waarborgen en waar nodig te verbeteren. Het Strategisch Plan Verkeersveiligheid dient hierbij als leidraad. In 2026 ronden we van dit plan de tweede fase af en starten we met de derde. De jaarplannen zijn opgenomen in het meerjareninvesteringsprogramma, waarmee we gericht werken aan een veiliger verkeerssysteem. 
Bij infrastructurele werkzaamheden benutten we koppelkansen binnen de risico-gestuurde aanpak. We hanteren daarbij de aanbevelingen van CROW, zodat wegen herkenbaar en veilig worden ingericht volgens de essentiële kenmerken. Ook de maatregelen uit het Fietsplan Olst en het wegencategoriseringsplan worden zoveel mogelijk gekoppeld aan geplande onderhoudswerkzaamheden om efficiënte uitvoering mogelijk te maken.

Beheer bomen 
In 2024 is het bomenbeheerplan (2024-2028) vastgesteld en zijn er extra middelen beschikbaar gesteld om de opgelopen achterstand in het bomenbeheer te herstellen. De achterstand wegwerken willen we in 2026 afronden. Vanaf 2026 zijn er voor het bomenbeheer structureel meer middelen opgenomen in de beheerbegroting om de ruim 28.000 bomen die in onze openbare ruimte staan conform het nieuwe beheerplan te beheren. Hiermee wordt voorkomen dat er opnieuw een achterstand gaat ontstaan. 
Tijdens de BVC wordt voor de bomen bepaald welk onderhoud nodig is en wordt er aansluitend een onderhoudsronde uitgevoerd, waarmee we voldoen aan onze zorgplicht. 

Rondom de problematiek van de eikenprocessierups is ook in 2025 een dalende trend van de plaagdruk waarneembaar.
Op enkele locaties zijn proeven gedaan met natuurlijke bestrijding, de eerste indrukken geven aan dat dit goed kan werken. Wij willen deze natuurlijke bestrijding vergroten en de preventieve aanpak beperken. Ook is een samenwerking aangegaan met de provincie en gemeenten in de regio om kennis en krachten te bundelen. Dit zetten wij voort in 2026.  

Beheer openbaar groen  
Werkzaamheden worden in 2025 gecontinueerd en voortgezet volgens het IBOR plan 2023-2027.  
De gemeenteraad van Olst-Wijhe heeft op 12 mei 2025 besloten de samenwerking met ROVA op het gebied van de openbare ruimte verder uit te breiden.  Vanaf 2026 starten zij met kolkenreiniging. Doordat gemeente Deventer in 2025 besloten heeft om het Groenbedrijf los te maken van KonnecteD wordt onderzocht om het verdere groenonderhoud evenals het onderhoud van de begraafplaatsen en de sportvelden bij ROVA onder te brengen. De verwachting is dat ROVA het onderhoud hiervoor in 2026 ook op zich zal nemen.  

Beheer speelvoorzieningen 
Het beheer en onderhoud van de speelvoorzieningen wordt in 2026 uitgevoerd op basis van het Beleid- en Beheerplan Spelen. Vervangingen van speelvoorzieningen worden zoveel mogelijk gekoppeld aan MJIP-projecten en gebiedsontwikkelingsprojecten in het kader van een integrale uitvoering. In 2026 staan de volgende speelterreinen in de planning om te worden vervangen:  

  • Enkweg, Olst (relatie met vertrek scholen) 
  • Marga Klompélaan, Olst 
  • Kindcentrum Olst (bijdrage) 
  • Van Laakstraat/Blomstraat, Boskamp (relatie met gebiedsontwikkeling Boskamp) 
  • Bereklauw Dierenweide Krijtenberg, Wijhe 
  • Roerdomp, Wijhe 
  • KIO, Wijhe (relatie met groenplan Reconstructie Broekslag) 
  • Wijhezicht, Wijhe 
  • Eikenweg, Den Nul 

Uitvoering kan wijzigen door ontwikkelingen bij gerelateerde projecten in het MJIP of andere ontwikkelingen.   

Geoinformatie en data beheer openbare ruimte.
De komende jaren staat het verder versterken van de coördinatie, doorontwikkeling en borging van de basisregistraties BAG, BGT en BRO centraal. Dit betekent blijvende investering in procesoptimalisatie, heldere verantwoordelijkheden en het borgen van kwaliteit en actualiteit van de basisregistraties. Waarbij met name de borging van de processen (door de kleinschaligheid van de organisatie) het komend jaar nog de nodige aandacht behoeft.  
De waarde van data neemt de komende jaren alleen maar toe, zeker in het licht van data gedreven werken. Kwalitatieve (GEO)data vormt het fundament onder betrouwbare analyses en rapportages, die noodzakelijk zijn voor het nemen van strategische en operationele beslissingen binnen de openbare ruimte.
Om het beheer en de kwaliteit van GEO-data naar een gewenst niveau te brengen, is het noodzakelijk het applicatielandschap te rationaliseren. We streven naar een compactere en beter beheersbare set applicaties voor assetbeheer. Dit vermindert complexiteit, vergroot de efficiëntie en maakt het mogelijk om informatiestromen beter te standaardiseren en te borgen.  

Verdere digitalisering meldingen openbare ruimte (MOR)  
De verdergaande digitalisering van de meldingen in de openbare ruimte (MOR) zowel in- als extern gaat de binnen- en buitendienst helpen bij: 

  • Snellere en efficiëntere verwerking: Meldingen komen direct in een centraal systeem terecht, waardoor ze snel beoordeeld en toegewezen worden. 
  • Transparantie en overzicht: Zowel binnen- als buitendienst hebben realtime inzicht in de status en voortgang van meldingen. 
  • Betere communicatie: Updates, opmerkingen en foto’s kunnen eenvoudig worden gedeeld, wat samenwerking vergemakkelijkt. 
  • Kwaliteitsverbetering: Alle stappen zijn digitaal vastgelegd, waardoor prestaties en knelpunten inzichtelijk zijn. 
  • Gebruiksgemak: Systemen zijn toegankelijk via computer, tablet en smartphone, wat het werk voor iedereen gemakkelijker maakt. 
  • Feedback en terugkoppeling: Burgers blijven op de hoogte van de afhandeling, wat vertrouwen versterkt en vragen voorkomt. 
  • Innovatie: Digitale systemen bieden kansen voor verdere automatisering en slimme oplossingen. 
Deze pagina is gebouwd op 11/11/2025 15:10:15 met de export van 11/11/2025 15:05:31