Jeugd
Taakvelden | Begroting 2025 | Begroting 2026 | Verschil |
|---|---|---|---|
Jeugdhulp | -5.361 | -5.475 | -114 |
Toegang en eerstelijnsvoorzieningen, coördinatie en beleid | -842 | -846 | -4 |
Totaal Jeugd | -6.203 | -6.321 | -118 |
Jeugdhulp
De kosten jeugdzorg zijn voor 2026 bijgesteld en geïndexeerd. Hierbij is rekening gehouden met de besparing op het jeugd budget vanaf 2026 als gevolg van de getroffen maatregelen naar aanleiding van de Heroverweging 2022.
Er is een stelpost 'volumeontwikkeling Jeugd' opgenomen vanaf 2027 om de volledig verwachte volumeontwikkeling voor Jeugd te ondervangen. De stelpost heeft een stapsgewijze opbouw.
De stelpost 'volumeontwikkeling Jeugd' is op basis van de vastgestelde verwachte volumeontwikkeling Jeugdwet van het CPB 'Geraamde jaarlijkse groei van netto collectieve zorguitgaven naar groeicomponenten in 2027 – 2029'
Landelijk speelt er veel binnen de jeugdhulp, zowel wettelijke ontwikkelingen, de Hervormingsagenda Jeugd en de zorg rondom de toenemende vraag naar jeugdhulp. In Olst-Wijhe zien we in de afgelopen twee jaar een redelijk stabiel aantal jeugdigen dat gebruik maakt van jeugdhulp. Er is echter wel een toename in complexe hulpvragen. Deze complexe hulpvragen leiden tot grote onvoorziene kosten, met vooraf veelal weinig zicht op de uiteindelijke (financiële) impact. Deze tendens wordt regionaal en landelijk (h)erkend. Gezien deze onzekerheden wordt pas bij de jaarrekening het definitieve resultaat bekend. Gezien de onzekerheid over de hoge kosten van complexe hulpvragen wordt dit niet in de begroting meegenomen maar als risico aangemerkt.
Toegang en eerstelijnsvoorzieningen, coördinatie en beleid
De kosten voor Toegang jeugd, jeugdbeleid, uitvoering, Regionaal Serviceteam Jeugd (RSJ) en preventiebeleid worden hieronder verantwoord. Deze kosten zijn voor 2026 waar nodig geïndexeerd.
De gemeenschappelijke bijdrage van het RSJ is in 2026 gelijk gebleven aan 2025.
