Vanaf het begrotingsjaar 2023 is de verantwoordelijkheid voor de rechtmatigheidsverantwoording verschoven van de externe accountant naar het college van burgemeester en wethouders. Deze wijziging is vastgelegd in de Financiële Verordening en sluit aan bij de landelijke ontwikkelingen in het kader van het Besluit Begroting en Verantwoording (BBV). Het college legt hiermee zelf verantwoording af over de naleving van relevante wet- en regelgeving bij financiële beheershandelingen. De controle op getrouwheid ligt nog steeds bij de externe accountant.
Tot en met boekjaar 2024 werd een tolerantiegrens van 3% op rechtmatigheidsfouten gehanteerd. Voor getrouwheid gold een percentage van 1% fouten en 3% onzekerheden.
Vanaf begrotingsjaar 2025 is de wettelijk maximale toegestane verantwoordingsgrens 2% van de totale lasten, exclusief toevoegingen aan de reserves. Dit geldt zowel voor de rechtmatigheid, als de getrouwheid. Afwijkingen op rechtmatigheid boven deze grens worden opgenomen in de rechtmatigheidsverantwoording.
Daarnaast is in de financiële verordening van 2023 een rapportagegrens van € 150.000 vastgesteld. Afwijkingen boven deze grens worden bij de jaarrekening in deze paragraaf nader toegelicht, inclusief de getroffen of voorgenomen maatregelen om herhaling te voorkomen.
De rechtmatigheidsverantwoording is opgebouwd rond drie inhoudelijke criteria:
- Voorwaardencriterium
- Begrotingscriterium
- Misbruik en Oneigenlijk Gebruik (M&O)
Het college werkt continu aan het verbeteren van de interne beheersing en controleprocessen, zoals ook in het verbeterplan control is weergegeven. Zo gaan we vanaf 2026 gebruik maken van het nieuwe financieel systeem, waaraan onder andere een verplichtingenadministratie is gekoppeld en waarin prestatieleveringen moeten worden onderbouwd. Hiermee bouwen we meer zekerheden in dat we ook daadwerkelijk het afgesproken product/dienst krijgen tegen de afgesproken prijs en is dat ook controleerbaar.
Daarnaast maken we in 2026 weer een stap om de verbijzonderde interne controles te verbeteren, door een deel van de werkzaamheden van de extern georganiseerde verbijzonderde controles in eigen huis op te pakken. Hierdoor kunnen we uiteindelijk de controles beter spreiden over het jaar en piekbelastingen eruit halen en het leereffect voor de organisatie vergroten door ook uit te leggen wat en waarom wordt gecontroleerd. Verder besteden we in 2026 extra aandacht aan risicomanagement en frauderisico’s, zodat we meer inzicht krijgen in zowel de risico's als in de beheersmaatregelen.
